Bratislava 20. apríla (TASR) – Nové tituly v edícii Opus 100 pribudli v uplynulých dňoch. Do týchto dní v nej vyšlo 74 titulov, novými prírastkami je trojica albumov Mariky Gombitovej, dvojice Lasica & Satinský a detské albumy Petra Nagya.
Albumom Voľné miesto v srdci sa Marika Gombitová nadobro rozlúčila so skupinou Modus a nové pesničky nahrala s kapelou Gravis, s ktorou v tom čase absolvovala aj sériu úspešných koncertov pod názvom Adresa ja, adresa ty. Na tomto albume zároveň začína spoluprácu s Vašom Patejdlom, ktorý sa tu predstavil vo viacerých polohách - ako autor hudby, vokalista i aranžér. Jeho zásluhou má album moderný ráz a práve jeho piesne ako Blázni v parku a Prípad pre rodičov najviac rezonovali spolu s hitmi Adresa ja, adresa ty, Chlapci v pasci a najmä Správne dievčatá. Pesničku Uličník bozk si s Marikou zaspieval ako duet. V roku 1987 prichádza Marika Gombitová na scénu s albumom Ateliér duše. Najvýraznejšie sa na jeho vzniku podieľal Vašo Patejdl, ale aj Juraj Burián a Andrej Šeban. Marika sa na albume predstavuje jednak autorsky, ale hlavne ako výborná speváčka, ktorá dokáže zaspievať i také náročné piesne ako Koloseum či Malá smutná baletka. Na druhej strane sa však nebránila ani „úletu“ v skladbe Mačací flám. Album priniesol aj duet s Karlom Gottom, dodnes žiadanú pesničku Neznámy pár. Oba albumy otextoval Kamil Peteraj. Po štúdiovej nahrávke Ateliér duše nasledovala prvá slovenská oficiálna hudobná videokazeta s rovnakým názvom.
Tvorba dvojice Milan Lasica - Július Satinský si vo svojej dobe vyslúžila označenie intelektuálny humor. Toto označenie sa pri rôznych hodnoteniach ich práce objavuje najčastejšie. Ak možno ich špecifické a presne mierené reflektovanie na danú dobu označiť práve týmto spojením, tak je to zrejme pravda. Oni samotní si však na žiadne označenie nepotrpeli. Robili iba to, čo vedeli najlepšie. Fakt, že dokázali zmysluplne rozprávať o divadelnej opone i klobáse zároveň, svedčí o ich geniálnej schopnosti robiť si zábavu naozaj zo všetkého. Dialógy, ktoré vyšli v Opuse v roku 1980, sú toho jasným dôkazom. Nahrávalo sa v Pezinku a poctivé, technicky nijako nedopĺňané a neupravované salvy smiechu hovoria za všetko. Na druhej strane je tu Jubileum, ktoré dvojica „venovala všetkým tým, čo ich majú radi, lebo vedia, prečo ich majú radi, ale aj tým, ktorí ich radi nemajú, lebo to vedia tiež.“ Kompilácia Jubileum vyšla v Opuse v roku 1987 a kladie dôraz na to najlepšie od tejto humoristickej dvojice.
Na Slovenku má pesničková tvorba pre deti silné piliere v televíznom programe Zlatá brána, v ktorom sa zrodilo množstvo úspešných detských piesní. V roku 1987 sa na trhu objavuje album Peter, Vašo a Beáta deťom, na ktorom sa Peter Nagy predstavuje nielen ako spevák, ale aj ako autor. Textami naň okrem neho a prispeli aj Daniel Hevier, Roman Spišiak a Ľuboš Zeman. Hudobne sú pod projektom podpísaní Peter Nagy, Július Kinček, Vašo Patejdl, Pavol Danišovič či samotná Beáta Dubasová. Dodnes je táto kolekcia detských piesní jedným z najžiadanejších detských albumov na Slovensku. Nahrávka Peter, Vašo a Beáta deťom spustila sériu ďalších detských projektov, pod ktoré sa podpísal Peter Nagy. V roku 1990 to bola LP Hrajme sa na Petra. Spevák napísal všetky texty a tiež hudbu k polovici piesní. Tú druhú skomponoval Július Kinček. Tento raz už Peter Nagy nenahrával s dospelými kolegami, ale vyhľadal nové detské talenty. Na platni spievali Natálka Garajová, Janko Bocko, Tomáš Kalivoda a ďalší malí speváci. Najviac však prekvapila Michaela Paštéková, ktorá neskôr s Petrom Nagyom pripravila tri úspešné sólové albumy. Na nahrávanie platne Hrajme sa na Petra dochádzal z Martina do Bratislavy dnes už známy herec Ľuboš Kostelný.
Edícia Opus 100 mapuje najzásadnejšie nahrávky vydavateľstva Opus v žánroch Rock & Pop, Classic & jazz, Floklór & dychovka, hovorené slovo a tvorba pre deti. Každá edičná nahrávka vychádza vo forme dvojalbumu v špeciálnom zberateľskom obale. TASR informoval PR manažér vydavateľstva Forza Music a Opus Pavol Božík.
0